Leita í fréttum mbl.is

Det amerikanske primærvalg

What up DK?

Så er det kommet tid til at skrive på dansk, så mine homeboys i Danmark får lidt glæde af mine vise ord! Først vil jeg lige kort fortælle hvad jeg har lavet i ferien og så videre. Jeg tog til Island dagen efter den skriftlige matematik prøve var overstået - altså den 21. juni! Siden da har jeg arbejdet 8 timer om dagen alle hverdage som alt-mulig-mand i min islandske badminton klub. Jeg har blandt andet malet, slået græsset, fjernet ukrudt fra bedene og gjort dem pæne og fine! Udover at arbejde, har jeg også været nogle dage på nordisland, hvor min familie fejrede min morfars 80. fødselsdag! På lørdag skal jeg ud og fiske med nogle fætre og onkler - det skal nok blive sjovt! Jeg rejser hjem til kbh den 5. august, men jeg skal allerede på træningslejr i Malmö den 7. august. Jeg glæder mig utrolig meget til at se jer alle sammen!

Men i dette blog har jeg tænkt mig kort, at opsumere og diskutere det igangværende amerikanske primærvalg!

Jeg begyndte at følge med i den amerikanske valgkamp i slutningen af 2007, og det er første gang jeg virkelig har fulgt med i en udenlandsk valgkamp! 

Der er, som de fleste ved, to kandidater tilbage. En fra replubikanerne og en fra demokraterne. John McCain, som er senator i Arizona er den republikanske kandidat, og der har aldrig rigtig været nogen tvivl om, at han ville repræsentere republikanerne! Barack Obama som er senator i Illinois er den demokratiske kandidat. I modsætning til McCains forholdsvis nemme vej til den republikanske trone, så har Obama måttet kæmpe en hel del mere! Han var nemlig oppe i mod en anden demokratisk kandidat, Hillary Clinton, som er USAs gamle first lady! Hey, lige en spekulation fra mig - hvis Hillary var blevet præsident, ville Bill så være 'first man'? Som sagt så var det en hård kamp mellem Obama og Hillary, men Hillary endte med at trække sig i foråret efter at være kommet en del bagud. Nok også lidt uheldigt at de skulle stille op på samme tid, da de hver især repræsenterer noget nyt i og med at Obama er sort og Hillary er kvinde. Dog er det først engang i august, at kandidaterne for hvert parti officielt bliver udpeget!

Det der er spændende er, at de to kandidater, som er tilbage er vidt forskellige - både personligt og politisk! De to er også uenige på mange af de punkter, som man opfatter som afgørende i den amerikanske politik. Dette betyder, at man som amerikansk vælger, står over for et meget klart valg - skal USAs næste præsident være en 71 årig krigsveteran eller en ung sort Harvard-uddannet jurist?

De afgørende forskelle på de to kandidaters politik er blandt andet:

KRIGEN I IRAK

McCain: John McCain har siden krigens start været tilhænger af krigen. Desuden har han svoret ikke at trække de amerikanske tropper ud af landet før krigen er vundet. Han har udtalt at et realistisk mål for dette vil være i 2013.

Obama: Barack Obama har side krigens start været en stor modstander af krigen. Han har udtalt, at han har til hensigt at trække alle tropperne ud af Irak inden for 16 måneder.

ØKONOMI

McCain: McCain har tænkt sig, at fortsætte med Bush's skattelettelser. Han har også snakket om en 'sommerferie' fra skatten på benzin, så det bliver billigere for familier med dårlig økonomi at komme på sommerferie. Mange opfatter dog dette som et politisk stunt!

Obama: Obama vil hæve topskatten, så dem der har en årlig løn på over 250.000 dollars skal betale mere i skat.

UDENRIGSPOLITIK

Mange mener at udenrigspolitik er Obamas specialitet. Det er da også et område han har meget erfaring på, i og med at han er vokset op i Indonesien og har boet mange forskellige steder. Obama har også udtrykt, at han er interesseret i at mødes med lederne af de lande som USA betragter som sine fjender.

McCain har en meget konservativ tilgang til udenrigspolitik og mener at Obama ikke har nok erfaring på dette område.

 

George W. Bush har været en af USAs mest upopulære præsidenter i USAs historie og mange mener, at hvis John McCain bliver præsident, så vil han fortsætte Bush's politik og der vil dermed ikke ske nogen ændringer. Derfor vil det for McCain være vigtigt at distancere sig fra Bush, hvis han vil have en chance. Tvært i mod, så repræsenterer Obama, som hans slogan "Change we can believe in" også udtrykker, ændringer!

USAs næste præsident vil blive valgt den første tirsdag i november!

Hvis i vil skrive en kommentar så skal i trykke på "athugasemdir" lige under blogget! 

Tak for denne gang.

Kári. 

 


« Síðasta færsla | Næsta færsla »

Athugasemdir

1 Smámynd: Hrefna Rós Matthíasdóttir

Obama for your mama!

gott blogg:)

Hrefna Rós Matthíasdóttir, 1.8.2008 kl. 13:22

Bæta við athugasemd

Ekki er lengur hægt að skrifa athugasemdir við færsluna, þar sem tímamörk á athugasemdir eru liðin.

Höfundur

Kári Gunnarsson
Kári Gunnarsson
Kári aka. mr cool! Ég blogga um allt mögulegt sniðugt sem mér dettur í hug!

Færsluflokkar

Maí 2024
S M Þ M F F L
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikið á Javascript til að hefja innskráningu.

Hafðu samband