Leita í fréttum mbl.is

Neomaxizoomdweebie

Ayo what's poppin? 

Som de fleste af dem der kender mig ved, så er jeg en kæmpe filmfan! Det er altid svært at sige, hvilke film er mine yndlings, fordi der er mange film af forskellige genrer, som man simpelthen ikke kan sammenligne med hinanden. Hvordan kan man sammenligne en legendarisk gammel krimifilm som The Godfather med et komediedrama som Forrest Gump? Ud af de trillioner af film jeg har set, har jeg selvfølgelig nogle favoritter:

The Breakfast Club

The Breakfast Club er en legendarisk teenagefilm fra 1985, instrueret af John Hughes. The Breakfast Club er helt klart en af mine yndlingsfilm og siden jeg først så den i 2005 har jeg nok set omkring 10 gange. The Breakfast Club er ikke ligefrem en typisk 80ser teenagefilm som Ferris Beuller's Day Off, Fast Times at Ridgemont High eller Risky Business - men igen så er alle disse film unikke på hver sin måde.

The Breakfast Club handler om fem unge gymnasieelever som er til eftersidning en lørdag formiddag. Hver især repræsenterer de en teenage-stereotype - en nørd, en atlet, en overfladisk prom queen, en sær loner og en kriminel tough guy! Men da de lærer hinanden at kende åbner de sig, og kommer ud af sine 'forudbestemte roller'. Der sker faktisk ikke noget i filmen udover eftersidningen, men hvad der gør filmen fremragende, er den måde disse vidtforskellige børn kommunikerer med hinanden og alle de løjer de laver med rektoreren! Seriøst, hver eneste replik i The Breakfast Club er legen- wait for it -dary! (Det skal lige siges, at jeg har en The Breakfast Club plakat på mit værelse!)

Konklusion: The Breakfast Club er 'in the simplest terms and the most convenient definitions' den bedste ungdomsfilm nogensinde lavet! 

breakfast_club

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Donnie Darko

Donnie Darko er et mysterisk kultdrama, instrueret af Richard Kelly. Jake Gyllenhaal spiller hovedrollen, som en mentalt kuku, men alligevel intellektuel teenager, som ser visioner af en stor mand i et kaninkostume! Manden i kaninkostumet kommer og leder ham ind i et parallelt univers, hvor der er 28 dage til verdens undergang. Jeg kan godt se, når jeg læser det jeg lige har skrevet, at det lyder ret underligt og fjollet - men det er det ikke! Se den! Den ligger helt klart på min top 5 over yndlingsfilm!

Donnie-axe-500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

American History X

American History X handler om to brødre, som er neonazier. De er vokset op i en middelklasse familie i Californien, men deres kvarter bliver mere og mere præget af illegale indvandrere og sort arbejde. Derfor bliver de to brødre trukket ud i et miljø af neonazisme og det ender med at den ældste bror (som iøvrigt bliver spillet af en af mine yndlings skuespillere, Edward Norton) kommer i fængsel. Nu tror jeg ikke, at jeg kan sige mere om filmen uden at afsløre noget. Men i al fald, det er en kanon god film og helt klart også på min top 5!

21_AMEFXAH1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var alt for denne gang.

Holla. 


« Síðasta færsla | Næsta færsla »

Bæta við athugasemd

Ekki er lengur hægt að skrifa athugasemdir við færsluna, þar sem tímamörk á athugasemdir eru liðin.

Höfundur

Kári Gunnarsson
Kári Gunnarsson
Kári aka. mr cool! Ég blogga um allt mögulegt sniðugt sem mér dettur í hug!

Færsluflokkar

Maí 2024
S M Þ M F F L
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikið á Javascript til að hefja innskráningu.

Hafðu samband